SKENG /

 

 

DISTO 03, 27. 07 2018, predpremiéra: 15:00, premiéra: 21:00,

Festival Kiosk, Žilina, Nová synagóga

 

PROGRAM

Juraj Gábor: Tuhy do pentelky v doske pantografu (2014 – súčasnosť)

Majú aj predmety svoje neuralgické body? Nesú v sebe miesta oživovania pamäte? Rysovacia doska – pantograf - v sebe obsahuje rodinnú genézu. Dlhodobý projekt Juraja Gábora je oživovaním miest – náhodne rozmiestnených bodov - pozostatkov po projekčnej práci jeho otca. Tenké grafitové tuhy vsadené do „nájdených“ miest vytvárajú priestorovú kresbu zviditeľňujúcu stopy minulosti.

 

Barbora Zentková–Julia Gryboś: Jewel of Pangaea (2018)

„´Jewel of Pangea nie je len nápoj, je to duša vo pohári ,´ prezradila Sabrina Van Cleef Ault, majiteľka klubu Pangea v Singapure. „Jewel of Pangaea“ je názov najdrahšieho kokteilu, ktorého cena sa šplhá až na 32 000 dolárov. Nápoj je namiešaný zo šampanského „Krug 1985“, zlatej Hennessey a cukru. Skutočnú exkluzivitu dodáva koktailu X 1-karátový diamant.“(luxurylunches.com)

B. Zentková a J. Gryboś divákov konfrontujú s dielom, ktoré v navzdory názvu prezentuje odvrátenú stranu či „neviditeľné“ dôsledky priemyselnej (nad)produkcie a konzumného spôsobu života. „Fľaše sú naplnené zafarbenou vodou, ktorá sa počas prania vymyla z oblečenia. Spracovávanie a farbenie textílií spôsobuje predovšetkým v najmenej rozvinutých krajinách (ktoré sú najväčším producentom textilu) rapídne znečisťovanie odpadových vôd. Táto farbivami a zbytkami pesticídov znečistená voda ústi do vodných zdrojov, ktoré následne často slúžia ako zásobáreň pitnej a úžitkovej vody.“ ( B.Z + J. G.)

 

Lucia Gašparovičová: 10,3 x 6 (2018)

„Pohyb elementárnych častíc, magnetických či gravitačných polí je v pozadí každého aj staticky javiaceho sa telesa. Ale ak odzoomujeme od vnútorných štruktúr foriem materiálov, ktoré nás obklopujú, ocitáme sa v napätí nášho dynamicky sa rozvíjajúceho sveta, ktorého produktom je masa objektov a stavieb. Výsledkom rozvoja miest sú tony materiálov - triumf pevnosti a vše-schopnosti staviteľstva. “Vlastné” bývanie sa ešte vždy viaže k predstave spoločenskej stability. Ale nebola to odveká túžba človeka? Kamenné balvany vo forme megalitov sa na seba vŕšili už 4000 rokov p.n.l. a pri všetkých špekuláciách o ich význame snáď môžem pridať jednu; o prostej potrebe vytvoriť statický objekt.“ (L.G.)

 

Jana Kalinová: Pracuju, jím, spím, jím, pracuju (2018)

"Veliká zvířata se rmoutí u stolu a mají hlad. Ale malé vyvchytralé mouchy lezou po chlebových horách a bydlí v máslovém městě." (Paul Klee: Z denníku, 1914)

 

Ján Gašparovič: 69,4444444 m/s (2018)

VOZIDLO:

1. Druh: MOTOCYKEL

2. Značka: YAMAHA

3. Typ / variant / verzia: YZF 1000

4. Výrobca vozidla: YAMAHA MOTOR CO. LTD., JPN

MOTOR A PREVODOVKA:

1. Zdvihový objem valcov: 1003.0 m³

2. Najväčší výkon motora / otáčky: 106.00 kW

3. Otáčky: 11000 min

4. Druh paliva: BA 95

5. Výkon / hmotnosť: 0.283 kW.kg

ROZMERY A HMOTNOSŤ

1. Celkové rozmery: d: 2100 mm, š: 760 mm, v: 1117 mm

2.Prevádzková hmotnosť: 224 kg

NÁPRAVY

1. Počet náprav: 2, z toho poháňaných: 1: NIE, 2: ÁNO, 3: NIE, 4: NIE

2. Rázvor: 1420 mm

3. Najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla: 250 km/h

EMISIE ZVUKU

1. Hladina vonkajšieho zvuku vozidla: stojaceho: 62.0 dB (A) pri otáčkach: 5000 min

SPOTREBA

1. Spotreba paliva: -l. 100 km

 

Roman Štětina: Hrající si dívka (2018)

Dekoratívny tvar ladnej pôsobiacej figúry sa pomaly zahaľuje vysokoelastickým silikónovým polymérom. Sadrová imitácia tela je nebadane pohlcovaná diletačnou kvapalinou. Karikatúra a či pocit nenávratnosti? Tvar sa amorfizuje. Tvár sa stráca. Neodvratnosť procesu je dôsledkom našej nevšímavosti. Nevinná hra sa zásahom mení na hru na nevinnosť.

 

Radovan Čerevka: Still Live (2018)

Zátišie: Vojenská vesta ako alúzia sochárskeho torza. Telo ako objekt, objekt k likvidácií. Telo anonymizované, telo absentujúce. „Vo výrobku obsiahnutý proteín imunoglobulín podporuje imunitný systém a rast svalovej hmoty, čím zabezpečuje silnejšiu a odolnejšiu telesnú schránku“ Môže byť násilie zabezpečením trvalej slobody?

Upozornenie: „Nevhodné pre deti, tehotné a dojčiace ženy. Ukladajte mimo dosahu detí. Neprekračujte odporúčané denné dávky.“

 

Jiří Kovanda (2018)

„Snad jde o důkladnější prožitek. Otevírat to, co je možné otevřít. Uvidět to, co je možné vidět, a tím ovlivnit prožívání.“ (Jiří Kovanda v rozhovore V. Havránkom, na otázku čo umenie prináša spoločnosti)